Nationsliv

Igår, mina vänner, hade jag det stora privilegiet att vara på reccegasgue på Östgöta Nation. Och nu undrar alla vad för konstigt ord jag just skrev. Jag ska därför förbarma mig över er och förklara det. Recce är förkortning för recentior, och är "benämningen på en nybliven student vid ett universitet" som det står på Wikipedia. Gasque då? Jo, det är en finsittning med middag, vanligtvis med klädkod kavaj.

Och hur det var? Helt underbart!
Borden var dukade enligt konstens alla regler (jag säger bara kandelabrar!!)
Det finns så sjukt många konstiga traditioner. Exempelvis inleds alla gasquer på ÖG med att man sjunger Östgötasången, vilken hyllar det fagra Östergyllen. Gasquerna avslutas även alltid med en sång där alla står på stolarna och sjunger, haha!

Det var tal av alla möjliga viktiga personer, och varje talare presenterades med ett pling-pling-pling, titel och namn. Efter talet sjunger alla talaren till med en speciell sång, och talaren svarar även sjungande.

I entrén satt en stor karta uppsatt där man kunde se bordsplaceringen. Min bordskavaljer hette Oskar, och vi hade riktigt trevligt under hela middagen. Hamnade i en grupp med en hel hop Linköpingsbor, så jag kände mig verkligen hemma!

Efter middagen blev det eftersläpp så även andra kunde komma. Jag hade jättekul även på kvällen.
Tränade bland annat på att dansa vals på grusgången utanför huset tillsammans med han som satt mitt emot mig under middagen. Man kan säga att det märktes att jag var blomsterflicka och inget annat på balen i trean, haha!

Åh, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här, men tvivlar på att ni skulle finna det intressant. Hur bra som helst var det i alla fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0