Det där med att rädda världen

Vi människor vill gärna rädda världen. Jag tror att de flesta lider av någon sorts superhjältekomplex, så även jag. Jag vill göra världen lite bättre, jag vill lämna jorden som en lite finare plats än den var innan jag kom hit. Jag vill göra skillnad. Jag får lite dåligt samvete varje gång jag tar bilen i stället för att gå, köper en plastkasse på Ica eller inte ringer och blir världsförälder när jag ser reklamen på TV.
Problemet ligger i att det inte är en liten sak att rädda världen, det tar tid, energi och ofta även pengar. Man känner sig ofta liten och obetydlig. I någon sorts desperat överslagshandling gör vi det enda vi kan komma på. Vi startar grupper på facebook. Det lättar vårat samvete och gör att vi framstår som fina, godhjärtade människor på våra profilsidor.

Men det finns ett alternativ som, precis som facebookgrupperna, endast kräver en knapptryckning.
Sådan skogstyp som vi har i Sverige binder upp till dubbelt så myckel kol som den tropiska regnskogen. Ett klick för skogen är en stiftelse som verkar för att bevara Sveriges gammelskog och rädda den från att huggas ner. Genom att klicka på en knabb kan man, helt gratis, hjälpa till att bevara några dm2 skog varje dag. Detta görs möjligt genom sponsorer som skänker pengar för varje knapptryckning, som sedan används av stiftelsen för att köpa skogen.

Lätta ditt samvete, gå in och klicka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0