Ett litet mirakel

När jag flyttade till Uppsala för ett och ett halvt år sedan fick jag en brudorkidé av mamma och pappa. I början vårdade jag den väl, gav den vatten varje tisdag och pratade med den ibland.
Men så kom förra jullovet och jag åkte hem under två veckor. Den fick sig en liten knäck då kan man säga, såg plötsligt lite hängigare ut och tappade alla sina blommor.
Under våren glömde jag sedan bort den stackars blomman. Den fick vatten ytterst oregelbundet och blev risigare och risigare.
Dödsstöten kom med sommarlovet, två månader utan vatten och utan koldioxidgivande småprat. När jag kom tillbaka till Uppsala i september var den i sådant skick att jag efter det har hållit orkidén gömd bakom gardinen. Men så för några veckor sedan när det var dags för vattning såg jag något otroligt! En ny stängel hade växt fram, och den hade knoppar på sig!
Gud, den här blomman måste verkligen älska mig! Nu har den fått komma fram på fönsterbrädan igen.

Kommentarer
Postat av: Ludvig

Titta! En Bernhard Phalaenopsis. Underbar orkidée.

2011-01-28 @ 16:37:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0