Saker att lyssna på

Hur mycket jag än älskar musik så tycker jag nästan ännu mer om att höra människor berätta. Det är något nästan hypnotiskt med den mänskliga rösten, hur den kan gripa tag och skapa känslor. En röst säger så mycket om den människa den tillhör, avslöjar så mycket om humör, karaktär och engagemang.
Något som är perfekt om man vill höra människor berätta är att ladda ner P1s sommarprat. Det kan göras helt lagligt på Sveriges radios hemsida, musiken är förkortad av upphovsrättsliga skäl men jag tycker ändå att man hör tillräckligt för att få känslan av varje låt.
Några av mina favoriter har ni här:
  • Filip och Fredrik från 2007, för att de är Filip och Fredrik.
  • Åsa Linderborg från 2007, för att hon pratar behagligt och sunt.
  • Ingmar Bergman från 2007, för att han spelar storslagen musik som inte har förkortats.
  • Mark Levengood från 2007, för att han kan säga de mest vulgära och sarkastiska saker och ändå få det att låta mysigt och barnvänligt.
  • Helene Sjöholm från 2008, för att hon har en behaglig röst även när hon pratar.
  • Måns Zelmerlöw från 2008, för att han visar sig ha så mycket mer djup än man först tror.
  • Alexander Schulman från 2009, för att han har ett vackert språk och en vacker berättelse.
  • Morgan Alling från 2009, för att han har en så väldigt gripande historia.
  • Staffan Scheja från 2010, för att hans anekdot om Birgit Nilsson är fantastiskt underhållande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0