Sånger från barndomen

Efter skolan idag åkte jag hem till Hära en sväng. Vi började lyssna på låtar som påminde oss om barndomen, blev helt nostalgiska och insåg att texten till vissa låtar var ganska annorlunda mot hur vi mindes dem.
Nu har jag gjort en spotifylista med "mina" låtar. Här är den:
Barnasinne

För er som inte har spotify, eller kanske inte ens vet vad det är (ja Mamma, jag syftar på dig) kommer här en lista på de låtar som är med:
Ett gammalt fult och elakt troll
Båtlåt med Robert Broberg
Rövarnas visa
När lillan kom till jorden
Ute blåser sommarvind
En elefant balanserade
Blåsippor
Brevet från lillan
Little April shower från Bambi
En helt ny värld från Aladdin
En vän som jag från Aladdin
Överste Hathis marsch från Djungelboken
Färger i en vind från Pocahontas
Ta en kyss från Den lilla sjöjungfrun
Belle från Skönheten och odjuret
Någonting som inte fanns förut från Skönheten och odjuret
En värld full av liv från Lejonkungen

Båtlåt måste vara ett av mina tidigaste musikminnen. Min bror Thomas spelade den för mig och jag lyssnade sedan på den om och om igen. Jag kan ha varit max fem år, för Thomas bodde fortfarande hemma. Vi satt i hans dåvarande rum som vi nu har som TV-rum och jag lyssnade förundrat.
Brevet från lillan, eller Pappa kom hem, minns jag att mamma och jag sjöng tillsammans när pappa var på jobbresa USA. Jag började alltid började gråta i slutet av låten.
Det finns film på när jag är liten och sjunger När lillan kom till jorden. Jag kunde bara vissa bitar av texten så det blir mest nanananana..jorden...nanananana...göken gol...nanananana...sol!


Disneylåtarna behöver nog ingen vidare introduktion.
Dock saknas en! Esmeraldas sång från Ringaren i Notre Dame. Jag hittade den inte på svenska, så ni får titta på ett youtube-klipp i stället.
Den här slogs vi om att få sjunga i Källarkören på Långbrottsskolan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0