Om genus

Genus är något som jag inte har skrivit om i bloggen trots att jag haft den i snart fyra år. Inte för att jag inte är intresserad eller tycker att det är viktigt, utan för att jag så gärna vill skriva bra om det att jag liksom slår knut på mig själv. Jag läser en del bloggar som behandlar ämnet, bloggar som får mig att reagera, rannsaka mig själv och ifrågasätta mitt eget sätt att tänka. Sånt är bra. Lady Dahmer och Underbara Clara är två exempel.
Jag vill inte att mina eventuella framtida barn ska begränsas av förväntningar som läggs på dem bara för att de råkar tillhöra ett visst kön. Jag vill att mina framtida barn ska ha alla möjligheter i världen. Jag vill att de ska bekräftas utifrån vem de är istället för vad de är. Jag hoppas att de aldrig, aldrig, aldrig ska behöva höra något som de förknippar med sig själva användas som ett skällsord i syfte att såra andra. Det har jag (och tråkigt nog många andra) varit med om och det gör förbannat ont.
Ketchupmamman har skrivit träffande, rörande och underhållande om just det här. Läs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0