Att turista i sin egen stad

Idag har Hära och jag lekt turister i Uppsala. Vi tog bussen till Universitetshuset där ett spontant fotokrig bröt ut.
Sen sa Hära:
"Nej, nu lär vi gå" och skuttade iväg.
(Lär betyder måste, om man kommer från Malung)
Vi gick till Domkyrkan där Hära pekade upp mot tornet och bröt ut i någon sorts föreläsning om klockan som sitter där.
Vi gick in och kollade på det fina taket...
... och Gustav Vasas grav. (Nu hoppas jag verkligen att jag skriver rätt kung här, historia är inte min starkaste sida)
Vi tände några ljus också.
Sedan gick vi till Museum Gustavianum som ligger mitt emot Domkyrkan.
Där finns en anatomisk teater högst upp, där folk förr i tiden kunde kolla på obduktioner. Lite läskigt, men ett himla häftigt rum.
Vi klättrade upp högst upp och tittade ner, det var himla branta trappsteg.
Hära drabbades av höjdrädsla, andades överdrivet kontrollerat och såg ut såhär.
Sedan tittade vi vidare i museet och hittade bland annat detta:
Vi hade tänkt titta på slottet också, men vi blev akut trötta och gick till Ofvandals för att fika istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0