Fem små låtar

Jag satt och tittade runt på Spotify när jag snubblade över låten Visit to Vienna med Sahara Hotnights, och genast drabbades jag av meganostalgi. Den låten är så himla mycket In Vocal Veritas för mig, så mycket Anna, Maria, Karin och Sabina.
Den symboliserar även tiden när jag började umgås med dem. Den magiska kvällen i oktober för två år sedan, när jag för första gången pratade med det gäng som nu är mina närmaste vänner. Den kvällen hade tjejerna sin första spelning tillsammans på Lyktan, och de spelade bland annat Visit to Vienna. Keso spelade också, och efteråt gick jag fram för att prata med Maria, blev medbjuden ner till Repan och senare hem till Anna. Ja herregud, ibland tänker jag på hur mitt liv hade sett ut idag om jag inte hade gått dit den kvällen.

Så jag började titta runt efter fler låtar som påminner om dem. Och det visade sig att det uteslutande blev sådant som de har spelat med IVV.

Här kommer fem låtar som jag för alltid kommer förknippa med er.

- Visit to Vienna
, som sagt. Fortfarande när jag hör den här låten på radion så fryser jag till och tänker för en halv sekund att "Herregud! De spelar In Vocal veritas på radion!".


- Duffys Mercy, såklart. Den var väl lite av en signatur ett tag, och jag har hört flera personer som tycker att IVVs version är bättre.


Duvemåla Hage från Kristina från Duvemåla. Denna spelade de i somras, och jag minns hur jag satt med på repetitionerna hemma hos Anna och lyssnade till den här första gången. Jag hade aldrig hört den förut, och jag blev helt hänförd.


- Put your records on av Corinne Bailey Rae. Denna är väl självklar, med tanke på att den finns med på Åtvidabergsskivan. För att höra på IVVs version gå in på deras Myspace.
Dessutom minns jag att Maria och jag cyklade från Kävelsbo till Åtvidaberg en solig dag i somras när vi sjöng på denna och kände oss precis som i videon.


- Och så en sista, för någonstans måste jag väl begränsa mig. Stronger than Jesus med A Camp. Denna sjöng de också i somras, och den är så bra! Dessutom är Nina Persson bland de coolaste i Sverige, och videon är så grymt snygg!


Åh herregud, har ni orkat er igenom allt är jag riktigt imponerad! Blev visst lite överentusiastisk där, men så blir det ibland. Nu fick jag riktigt svår hemlängtan dessutom, så det är väl tur att jag åker hem på onsdag.
Puss på er!

Kommentarer
Postat av: Ninnie

Minns den kvällen med, när maria och dem spelade på lyktan. Att det är två år sen, och att man har hunnit förändras och känna olika saker för olika personer(- speciellt den jag drog med mig dit), är igentligen helt makalöst.

Men dom var och är iallafall suveräna på musik- flickorna:)

2009-11-23 @ 19:07:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0