Om att inte äta kött

Det är nästan exakt åtta år sedan jag blev vegetarian. Jag blev det främst för att jag inte tycker om smaken och konsistensen på kött, men även för att det gav mig lite dåligt samvete att äta det. Varje gång jag åt exempelvis en hamburgare kunde jag inte koppla bort att det var en ko jag åt, en ko som hade varit varm, råmat och andats. Så jag bestämde mig för att prova att vara vegetarian i ett år, och sedan se om jag kände att jag ville fortsätta. Det ville jag, att vara vegetarian passar mig väldigt bra och jag saknar i princip aldrig köttet.
När jag berättar för personer att jag är vegetarian möts jag av väldigt blandade reaktioner. De flesta är positiva och nyfikna, några blir provocerade, andra är oförstående. Något som nästan alla gör är att fråga mig varför. När jag då försöker komma lätt undan brukar jag säga "alla anledningar du kan komma på". Det har aldrig varit någon som nöjt sig med det svaret, och de flesta kommer då med något utav följande förslag; antingen "är det för att du tycker synd om djuren?" (sagt med lite överlägsen röst) eller "är det för miljön?".
Jag har alltid svarat ja på dessa båda frågor, utan att reflektera över om det sista är sant. Men så idag läste jag en mycket intressant artikel i tidningen Filter. Den handlar om hur köttindustrin påverkar miljön, men också hur veganismen gör det. Det var en artikel som öppnade mina ögon, jag tycker alla borde läsa den.
Jag har aldrig försökt propagera för andra att de också borde bli vegetarianer, eftersom jag tycker det är upp till var och en att bestämma. Efter att ha läst artikeln i Filter kommer jag kanske däremot propagera för att sätta press på affärerna att ta in kött från kor som har blivit uppfödda på gräs, utan att deras tillväxt påskyndats av foder som ska göra att de växer snabbare för att kunna slaktas vid en yngre ålder. Man kanske då måste betala mer för sitt kött, men är det inte värt det om köttet inte bara är bättre för miljön, utan också har betydligt bättre kvalitet, smak och mörhet?
Det är inte så att jag efter att ha läst denna artikel kommer börja äta kött igen, men jag kommer heller aldrig mer säga att jag är vegetarian för miljöns skull.

Kommentarer
Postat av: Viktor

Länka den :)

2011-01-24 @ 22:44:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0